Tuesday, December 18, 2012

Hong Kong 2012-Day 3 (1/12/2012)

Letih semalam masih tak hilang. Kitaorg keluar lambat tak mcm yg dirancang. Kesian aku nak kerah budak2 bangun pg. Inilah sebabnya aku tak nak ikut tour agency. Mau kitaorg kena tinggal je hari2. Lagipun aku tengok semua tour agency punya itinerary tak menarik minat aku langsung.Dalam pukul 11pagi baru keluar dr hotel.

Hari ketiga ni, kitaorg tak nak jalan kaki pegi MTR Mong Kok utk pegi MTR Central. Kitaorg naik teksi so kena charge dalam HKD20 / RM8 je. Oklah daripada lenguh kaki pepagi kan.Dari MTR Yau Ma Tei tu ke MTR Central makan masa dalam 10 min je.








1.The Peak

Dari MTR Central ke The Peak Tram Lower Terminus kena jalan kaki dalam 10min. Ini adalah azab ye sebab naik bukit. Mengah2 aku gigih naik bukit nasib baik laki aku sambil tolak stroller. Sampai kat Lower Tram tu mak aiii Q memang panjang gile. Ramai sangat orang. Sepatutnya ikut plan kitaorg keluar dr hotel around 9.30am so by 10am kitaorg dah sampai sebab nak elak Qpanjang ni. Ni pun sampai aroung 11.40am. merasakan Q lelama. Kat The Peak ada 3 main attractions Peak Tram Ride, Madamme Tussauds & Sky Terrace. Tp masa kitaorg pegi tu kabus tebal pulak so tak nampak ape kat Sky Terrace.Rugiiiiii....








 Lega dapat beli tiket okeh


Peak Tram Ride

Naik tram ni gayat jugak. Orang kata mcm kat Bukit Bendera tp aku tak penah pegi ye. Alhamdulillah, kids sangat baik. Aku risau jugak kalau Airis meragam ke apa.Tp dia excitedlah. Asyik ckp " Tuuuu ...tuuu" sambil tunjuk2 keliling.





Madamme Tussauds

Oklah sape follow IG aku tau yang Airis takut ngan "patung" even Barbie Doll. Dia memang tak suka. Kalau pegi mall, nampak patung takde kepala memang dia letak tapak tangan kat dada gaya org terkejut :) Maka Madamme Tussauds bukan tempat kesukaan dia.Dia lebih rela dok dalam stroller. Sorry sayang.....Korang layanlah pics kitaorg anak beranak.Jangan muntah sudah eh :)








Sky Terrace

Kabus tebal so kami tak dapat tgk view city dati Sky Terrace. Ruginye...Tapi kat atas ni memang sejuk sangat. Mengigil2 okeh.







Dah abes tour, kami turun balik. Ye jalan kaki jugak ke MTR Central tp kurang letihlah sebab turun bukit.Dari MTR Central kitaorang ke MTR Prince Edward.Sebab aku nak pg Allied Plaza. Kat sana aku google byk baju latest trend plus kasut pompuan yg cun2.

2.Fa Yuen Street

Allied Plaza ni dekat sangat dengan MTR Prince Edward ni.Dari jauh aku dah nampak Allied Plaza. Sempit mall ni pastu aku carik lift tak jumpa2. Tanya customer service entah apa dia cakap aku tak paham. Aku suruh laki aku tunggu kat area lobby tu dia taknak.Konon tak nak aku jalan sorang. Kesimpulannya, aku dok round ground floor je. Pass tu aku merajuk (entah dia perasan ke idak tp confirm tak) aku ajak dia balik. Aku nak balik tu mcm tau sgtlah jalannya. On da way balik tu, jumpalah a few street market tp gile buas org kat sini banding ngan Ladies Market yg lebih berbudi bahasa. Aku ada singgah stall jual air kelapa. haus ok banyak sgt ckp. Jiran sebelah org jual air kelapa amuk dalam bahasa apa entah aku tak paham sebab aku sebab letak stroller depan stall dia. Marah kot sebab aku tak beli air kelapa dia.Aku pun buat muka tercengang2 & lalu berkata " Soliiiiiiiii" Lepas dari kena marah aku sesatt.............maka carik polis bertanya jalan pulang :)



3.Ladies Market

Kitaorg repeat balik Ladies Market malam tu :) beli apa yg lupa nak beli.Fa Yuen Street & ladies Market ni sebelah2 jer sebenarnya.Ramai org tu buat kita boleh sesat. Fa Yuen Street ni ada jual byk sports shoes mcm Adidas, Puma segala murah2. Tp dalam kedai sesak mcm sardin. Maka takdelah rezeki kami.Kang sesak napas Airis.BTW, Bonjour ni ala2 Sa Sa. Jual perfume,make up murah2 jugak. Cuma ada jugak  perfume brand dia tak jual.Ladies market ni kena pandai bargain. T-Shirt Hong Kong ada stall yg jual HKD20/RM8 sepasang.Itupun aku jumpa lepas aku beli yg HKD25/.RM10. Fridge Magnet aku dapat 5 for HKD100/RM40.Oklah kot. Pastu bag2 sulam tu yg besar 5 (lebar dlm 33cm)for HKD200 yg kecik 4(lebar dlm 26cm) for HKD100.Aku rasa dah cukup murahlah tu. Korang pandai2lah bargain ye.Macam aku aku terus offer less 70% je.Hahahaaa...aku memang melampau.At least nak tak nak nanti 50% dlm tangan...hahhaa..bajet pandai bargain :)


Malam ni kami tak sesat. Aku kan pembaca maps yg bagus. Cuma kalau aku letih kepala aku xleh concentrate je.Bangga aku sebab tak sesak balik hotel dari Ladies Market.Tp bila time nak balik nilah rasa kaki aku lenguh tak larat jalan :)

Sampai hotel siap2kan bebudak.Bg makan segala.Senang. Laki aku packing barang nak transfer ke Disneyland esoknya tetiba nak beli bag lagi sebab one of the bag tu rosak.Maka berjalanlah dia bujang ke Ladies Market semula.Alahhh alasan nak beli bag...nyampahhh.Aku bwk kids pg basuh baju. Kat hotel ni ada washer machine & dryer.So takdelah baju kotor aku angkut sana sini. 

Malam ni taklah letih sangat. Relax sikit.Kemas apa yg patut. Prepare utk esok pulak.Eiii bestnye nak transferpegi Disneyland :)

1 comment: